Selasa, September 25, 2007

Aku & kerja... Part 1

Sedih rasanya bila fikirkan pasal kerja. Dah merata tempat yang aku pergi tapi tak dapat-dapat juga kerja yang aku nak. Dah berpuluh-puluh borang aku isi, dah banyak kali ujian KPLI yang aku pergi, tambah lagi entah berapa banyak kerja yang aku mohon dalam internet. Duit dah banyak habis, masa pun dah banyak terbuang. Sementara nak dapat kerja yang dihajati, terpaksalah aku kerja dulu apa yang boleh. Kalau tak ada kerja langsung, tak makan la aku...

Dah macam-macam kerja yang aku buat. Aku pernah kerja kerani di syarikat kontraktor kelas C. Bos tu abang sepupu aku. Pengurusan entah apa-apa. Duit syarikat keluar masuk poket bos. Lepas tu beli kereta mewah sedangkan dia dah ada 3 kereta yang lain. Akhir sekali gaji pekerja pulak yang tak tersangkut-sangkut. Aku pun berhenti secara hormat dan cari kerja lain. Sekarang ni aku tengok dia pakai Toyota Harrier dan Mercedes. Harap-harap pandailah dia jaga duit syarikat.

Aku pun kerja kilang di selatan. Kilang elektronik buat printer dan scanner HP. Gaji ok tapi kerja 12 jam dan langsung tak dapat duduk. Rehat 1 jam, nak pergi solat pun tak sempat. Bila nak solat, line leader bagi masa 10 minit je. Padahal surau tu di tingkat bawah. Nak ke sana, dah habis 8 minit. Solat lebih kurang 7 minit. Jalan balik pulak 8 minit. Mampus kena marah dek si line leader tomboy tu. Kalau marah je, tak apa la juga. Ini sekali dengan sumpah seranah dan maki hamun. Penat tak menjadi hal bagi aku. Kerja pun tak terasa tensen sangat sebab ramai awek-awek cun yang ramah-tamah yang kerja di situ. Tapi yang membuatkan aku berhenti kerja sebulan lepas tu sebab di kilang ni line leader dan penyelia suka maki hamun. Memang amalan diorang sejak dulu lagi. Pengajaran yang aku dapat : JANGAN BELI PRINTER DAN SCANNER HP SEBAB PEMBUATANNYA TAK BERKUALITI!

Lepas tu aku kerja jadi pengawal keselamatan bagi memudahkan aku mencari kerja dan menghadiri temuduga, jika ada. Nasib baik juga tempat yang aku kena jaga ni premis kosong. Aku sorang je yang jaga 24 jam. Duduk goyang kaki je. Tapi aku tetap berkawal dan jaga keselamatan sebab mungkin aku ni jenis bertanggungjawab. Yelah, kalau terjadi apa-apa di situ, siapa yang nak jawab? Gaji pun ok tapi tak ada KWSP dan Perkeso. Dekat setahun juga aku kerja ni sehinggalah aku dapat tawaran kerja bank dengan status kontrak.

Bila kerja bank, gaji ok dan suasana pun ok. Pakai smart sikit, siap dengan tali leher. Kadang-kadang ada juga rasa macam tak serasi kerja ni tapi aku bertahan juga sebab banyak juga gaji yang aku dapat. Lama kerja bertaraf kontrak dan ada juga ura-ura nak diserapkan ke jawatan tetap tapi bila pengurusan bertukar, kontrak aku pun ditamatkan.

Aku ke KL lagi dan 2 bulan menganggur sambil mencari kerja. Masa tu aku rasa tanggungjawab aku makin besar. Maklumlah, umur dah meningkat. Mak bapak perlu diberi nafkah, dan aku pun nak kawin. 2 bulan cari kerja tapi langsung tak dapat. Ada tempat yang nak pekerja yang boleh berbahasa Cina atau Tamil, tempat yang guna bahasa Inggeris pula ada keperluan lain, dan macam-macam lagilah. Akhirnya aku cari kerja pengawal keselamatan sekali lagi.

Aku pun kerjalah dengan sebuah syarikat kawalan keselamatan ni. Jadi pengawal biasa je. Gaji pun RM800. Kebanyakan pekerja di situ satu egeri dengan aku. Dengar cerita bos pun sama. Sekapal rupanya... Pada satu hari tu Pengarah Urusan ke tempat aku berkawal tu dan tiba-tiba dia kenal aku. Ooo, baru aku tahu. Dia tu sedara-mara bapak aku.

Disebabkan aku ada ijazah dan kerja aku pun bagus. Tambah pula aku berkemampuan menguruskan cawangan daerah tu, bos pun cepat naikkan pangkat aku dari pengawal keselamatan biasa jadi ketua pengawal. Lepas tu bos janji nak jadikan aku sebagai pegawai operasi dan akhir sekali jadi pengurus cawangan di Utara dalam masa terdekat. Tapi yang membuatkan aku berhenti adalah disebabkan sikap pemandu dan pegawai operasi di situ yang mungkin tak puas hati dengan aku yang cepat nak dinaikkan pangkat. Diorang kucar-kacirkan jadual tugas pengawal keselamatan masa aku cuti 3 hari, balik kampung. Bila aku masuk tugas semula, semuanya jadi tunggang-terbalik. Pengawal pun ramai yang mengadu pada aku. Gaji aku pula dipegang oleh pegawai operasi tu untuk ugut aku supaya kerja di satu pos yang memang teruk tempatnya. Disebabkan pangkat dia lebih tinggi dari aku, aku pun setuju ditukarkan. 2 hari dia pegang gaji aku. Pada malam kedua lepas dia serahkan gaji aku, aku pun kemas barang dan cabut lari pagi esoknya. Lepas tu dia kena menjawab depan bos terutamanya selepas aku beritahu bos perkara sebenarnya.

Bersambung...

0 comments:

Followers

Technorati

Add to Technorati Favorites

  ©Template by Dicas Blogger.